Valglovutvalget rapport. Forslag til valglov-endringer.

Valglovutvalgets rapport 2020 ble en stor skuffelse for stemmerettens vilkĂ„r. Det offentliges kamp mot smĂ„partiene fortsetter – bl.a. med forslag om enda en sperregrense (for distriktsmandatene). Distriktsmandatene har jo allerede en sperregrense: den kalles “styringstillegget”. Rapportens forslag garanterer pĂ„ ingen mĂ„te at vi vil slippe Ă„ ende med at feil flĂžy vinner valget. Den inneholder heller ikke forslag som vil sikre at alle fĂ„r reell stemmerett.


VALGLOVUTVALGET: 18 medlemmer og 31 mÄneder med mÞter.

Resultat:

MAKKVERK


PUBLISERT 30. SEPTEMBER 2020. OPPDATERT 11. OKTOBER 2020.


Dette valglovutvalget er det fĂžrste valglovutvalget vi har etter grunnlovsendringene i 2014 – som skal sikre at ingen skal diskrimineres urimelig eller unĂždig. Her hadde utvalget en mulighet til Ă„ bringe den norske valgloven til et nytt nivĂ„, og bidra til at Norge ville bli et foregangsland nĂ„r det gjelder reell og lik stemmerett til alle. Vi kan, hvis vi vil, bli et land som i Ă„rene som kommer kunne blitt brukt som en et levende bevis pĂ„ at at det er enormt potensiale for forbedring i mange av de landene som vi regner som demokratiske. Reell og lik grad av stemmerett til alle burde vĂŠre en selvfĂžlge i 2020, men de fleste medlemmene i valglovutvalget ville noe annet.


Dette skal utelukkende  handle om kommentarer til de viktigste delene av valglovutvalgets rapport. La oss gĂ„ rett pĂ„ sak.


Om sperregrensen:

Fra side 102

“Hensikten med Ă„ ha en sperregrense er Ă„ hindre fragmentering og dermed for mange partier i parlamentet. Selv om terskelen er hĂžy, betyr det ikke at det ikke er mulig for nye partier Ă„ etablere seg. I Sverige har eksempelvis enkelte nye smĂ„ partier kommet til og oppnĂ„dd representasjon i Riksdagen, til tross for den hĂžye formelle sperregrensen.”


AngĂ„ende “I Sverige har det eksempelvis
.”

Sverige har samme sperregrense som oss, men i likhet med bl. a. Danmark (som som forĂžvrig har 2% sperregrense) har Sverige andre elementer i valgloven  som gjĂžr at de ender opp med mer proporsjonal mandatfordeling enn oss. Sverige er benyttet som eksempel bl.a. fordi de utjevner bĂ„de oppover og nedover 
 vi utjevner bare ved Ă„ gi ekstramandater til visse partier (store parter favoriseres). FĂžrst og fremst brukes Sverige som eksempel fordi de – i likhet med alle land det er naturlig Ă„ sammenligne seg med – har en bedre valgordning enn oss. Skal man benytte et land som eksempel pĂ„ hva som er mulig og relevant i Norge, bĂžr vi a) finne ut om det vi Ăžnsker Ă„ oppnĂ„ er mulig i Norge, og – hvis det ikke er det b) diskutere hva som skal til for at vi skal fĂ„ valglov som tillater en slik forbedring.


VĂ„r hovedside om valglovutvalget finner du her.


Her fortsetter utvalget med Ä foreslÄ en ny sperregrense:

“Samtidig kan det tenkes at flere partier hadde lyktes eller forsþkt, dersom terskelen for representasjon hadde vért lavere.

Et argument som ofte trekkes fram mot Ă„ senke terskelen for Ă„ vinne mandater, er muligheten for fragmentering, det vil si at mange svĂŠrt smĂ„ partier velges inn. Dette kan imidlertid forhindres, ikke bare gjennom en fordeling som favoriserer store partier, men ogsĂ„ ved Ă„ ha sperregrense pĂ„ distriktsmandatene.”

Vi har allerede en rekke ordninger som forhindrer at smÄ partier velges inn: sperregrensen, styringstillegget, fylkesgrensene osv.


“PĂ„ den mĂ„ten vil partier over en viss stĂžrrelse kunne behandles med stor grad av proporsjonalitet, men uten at det kommer inn partier som kun har marginal stĂžtte i befolkningen.”

Dette handler ikke primÊrt om nye partier som skal komme inn. De ulike hindrene i valgloven rammer primÊrt vÄre 4-5 etablerte smÄpartier.


“En sperregrense i valgdistriktene kan vĂŠre en mĂ„te Ă„ hindre at terskelen for representasjon i Viken blir veldig lav.”

Man vil altsĂ„ redusere sperregrensen til 3%, og deretter innfĂžre en annen sperregrense – i tillegg til de sperregrensene vi har (styringstillegget ER en sperregrense), som i praksis kan fĂžre til at smĂ„partiene ikke en gang  distriktsmandater.

ARTIKKELEN FORTSETTER

67-Ă„rs jubileum for det offentliges selvkritikk av valgordningen

Allerede i 1952 hadde to viktige problemer med Norges valgordning blitt diskutert lenge:

‱ Dt var (og er) altfor stor forskjell i det antall velgere som stĂ„r bak hver representant – som i praksis betyr at noen velgere har mye lavere grad av stemmerett enn andre, og at mange ikke har reell stemmerett i det hele tatt

‱ MĂ„ten mandat/parti-fordelingen i valgdistriktene ble (og blir) foretatt pĂ„ fĂžrer til en partifordeling pĂ„ Stortinget som avviker sterkt fra den vi skulle hatt – basert pĂ„ antall stemmer hvert parti fĂ„r pĂ„ landsbasis.

ï»żBegge problemene er enkle Ă„ lĂžse, men det er dessverre en motvilje mot Ă„ lĂžse dem, spesielt i de stĂžrste partiene – og i valglovutvalget.

LES MER>

Fra side 104

“Utenfor Viken ligger den effektive sperregrensen i underkant av 4 prosent med 1,4 som fþrste delingstall”

Nettopp. Delingstallet, eller styringstillegget som det ofte kalles, fungerer omtrent som en distriktsmandat-sperregrense en sperregrense pĂ„ i underkant av fire %. Denne kommer i tillegg til 4%-sperregrensen, og i tillegg til hvordan fylkes-grensene slik vi benytter dem ogsĂ„ fungerer som en sperregrense. Det Ă„ reservere 19 mandater fra distriktene til utjevningsmandater gjĂžr det ogsĂ„ vanskeligere Ă„ fĂ„ distriktsmandater for de fem (snart 6, med Sentrum?) smĂ„partiene. Norge er verdenskjent for sin mangel pĂ„ proporsjonal mandatfordeling – det siste vi trenger enda en sperregrense.


“Viken fylke vil fĂ„ betydelig flere mandater enn dagens stĂžrste valgdistrikt dersom fylket blir ett valgdistrikt. Dersom Viken fylke blir ett valgdistrikt, mener der for flertallet i utvalget (Anundsen, Christensen, Giertsen, Grimsrud, Hagen, Hoff, HolmĂžyvik, RĂžhnebĂŠk, Stokstad, Storberget, TĂžrresdal, Aardal, Aarnes og Aatlo) at det er nĂždvendig Ă„ innfĂžre en sperregrense pĂ„ distriktsmandater. “


“Mens medlemmene Hoff, HolmĂžyvik, Stokstad, TĂžrresdal og Aardal gĂ„r inn for en sperregrense pĂ„ tre prosent i valgdistriktet, gĂ„r medlemmene Anundsen, Grimsrud og Storberget inn for en sperregrense pĂ„ fire prosent.

Kristin Hoff er direktĂžr for nĂŠringspolitikk i Norsk Landbrukssamvirke.

Sigrid Stokstad er tatt inn som uavhenging ‘ekspert’. Eirik HolmĂžyvik er kjent bl.a. fordi han vil avskaffe stortingets instruksjonsrett, sĂ„ her vet vi vi har med en person Ă„ gjĂžre som vil redusere velgernes kontroll over regjeringen (gjennom sine folkevalgte representater).  


TÞrresdal representerer KrF i utvalget. Bernt Aardal er valgforsker med tidvis gode forslag, men han mener ogsÄ at den allerede eksisterende valgoven er god.

Et annet mindretall i utvalget (HolmĂ„s, HĂžgestĂžl, Nygreen og StrĂžmmen) vil ikke ha en ordning med sperregrense pĂ„ distriktsmandater selv om Viken blir ett valgdistrikt. Disse medlemmene mener det er positivt for demokratiet at flere par- tier har mulighet til Ă„ bli representert.“

Heikki Eidsvoll HolmĂ„s: SV. Sofie A.E. HĂžgestĂžl: Venstre. Thomas Nygreen: RĂždt. Øyvind StrĂžmmen: MdG (og aktiv EU-tilhenger).  SmĂ„partiene - bortsett fra KrF – vil altsĂ„ ha en lĂžsning som ikke innebĂŠrer en ekstra sperregrense i tillegg til de vi allerede har.


Se ogsÄ:

En fornĂŠrmelse mot velgerne:

Valglovutvalgets forslag til endringer i valgordningen


Om utjevningsmandater:

Fra side 103

“Hensikten med utjevningsmandatene er Ă„ skape mer samsvar mellom stemmefordelingen og mandatfordelingen enn det som fĂžlger av distriktsmandatene.”


Dette er feil. Det at vi tildeler distriktsmandater i et nasjonalvalg uten Ă„ ha en utjevningsordning som sĂžrger for at de i den endelige mandatfordelingen er like mange prosentvis representanter fra hvert parti som det er stemmer fĂžrer selvsagt til en kraftig over-representasjon av de stĂžrste partiene, ettersom de smĂ„ partiene fĂ„r for lav oppslutning i regionene/fylkene til Ă„ kvalifisere til distriktsmandat – spesielt i valgdistrikter som har 9 eller fĂŠrre mandater selvsagt. Men utjevningsmandat-ordningen er ikke i nĂŠrheten av Ă„ utjevne for dette, bl.a. fordi Norge stiller unĂždig hĂžye krav til Ă„ kvalifisere til Ă„ bli med i fordelingen av utjevningsmandater. Takket vĂŠre delingstallet favoriserer ordningen ogsĂ„ stĂžrre partier, akkurat som fylkesgrense allerede gjĂžr.  MĂ„let er ikke Ă„ utjevne, men Ă„ gjĂžre en svĂŠrt disproporsjonal fordelingsmodell litt mindre urettferdig - med en metode som (atter en gang) favoriserer de stĂžrste partiene – enten de havner i regjering eller ei.

ARTIKKELEN FORTSETTER

Fra side 104

“Dersom et parti har fĂ„tt flere mandater enn det skulle hatt etter den nasjonale fordelingen, beholder det disse mandatene, og det gjennomfĂžres en ny fordeling der det sees bort fra dette partiets stemmer og mandater.”  Her skiller Norge seg fra Sverige – det var derfor de mĂ„tte benytte Sverige som  eksempel. En reell utjevning burde selvsagt utjevne ‘i begge retninger’: dersom et part hadde fĂ„tt flere mandater enn det hadde stemmer til, burde mandat-antallet reduseres. Dersom det har fĂ„tt for fĂ„ (i forhold til sin stemmeprosent), burde det fĂ„ flere mandater. Men de store partiene benytter sitt flertall til Ă„ opprettholde regler som diskriminerer de smĂ„, i samsvar med sin mangeĂ„rige tradisjon for ‘demokrati uten menneskerettigheter’.


“Et mĂ„l med fordelingen er at partiene fĂ„r sine utjevningsmandater i fylker der de stĂ„r relativt sterkt.”PĂ„ forrige side skrev man om ‘hensikten’, nĂ„ skrives det om ‘mĂ„l’. Dette er tĂ„ketale av verste sort, fordi eneste grunnen til sĂ„ vage utsagn mĂ„ jo selvsagt vĂŠre Ă„ dekke over at vi  i Norge, pĂ„ trosse av Ă„ ha hatt gode mĂ„l og hensikter i over 100 Ă„r, fortsatt ikke har innfĂžrt de lovendringer som behĂžves for  Ă„ sĂžrge for samsvar mellom stemmefordelingen og mandatfordelingen eller kun fĂ„ utjevningsmandater i ‘fylker der de stĂ„r relativt sterkt’.


Dette innrĂžmmes noen linjer lengre ned: “For de siste utjevningsmandatene som fordeles, vil det dermed vĂŠre fĂ„ valgdistrikter igjen, og et parti kan fĂ„ utjevningsmandater i et valgdistrikt der det har liten eller ingen oppslutning.” Her har de store partiene tatt seg til rette igjen, og sĂžrget for at de tildeles utjevningsmandater fĂžrst.  SmĂ„partiene kan lett ende opp med Ă„ bli representert i smĂ„fylker der de har svĂŠrt liten stĂžtte – noe man selvsagt var klar over da denne praksisen ble innfĂžrt.


Valglovutvalgets rapport – en fadese


“Utjevningsmandatene fordeles mellom partiene som ikke har fĂ„tt en proporsjonal representasjon pĂ„ landsbasis.”

Ja, rent bortsett  fra de som mest av alt fortjener og behĂžver utjevningsmandater: de som har harr fĂ„tt lavest uttelling for stemmene fra sine velgere. Neste Ă„r kan det ramme minst 4-5 partier/omtrent hver fjerde velger.


“Etter at det er avklart hvilke partier som skal ha utjevningsmandater, fordeles mandatene mellom valgdistriktene etter hvilke partier som er relativt nĂŠrmest Ă„ vinne et mandat i valgdistriktet, begrenset til ett mandat for hvert valgdistrikt. “

Her er hele ordningen feil, og det er de samme partiene som rammes av utjevnings-ordningens mange svakheter gang etter gang. NĂ„r til og med selve utjevningsordningen innfĂžrer nye skjevheter i mandatfordelingen er det mye som er alvorlig feil.


Fra side 105

Om Sverige:

“Fordelingen av utjevningsmandater fĂžlger den samme logikken som i Norge ved at mandater fordeles mellom partiene som om landet var ett valgdistrikt. I motsetning til den norske ordningen mister ogsĂ„ partier som har fĂ„tt for mange mandater, de ekstra mandatene.”

Nettopp. Dette er en hovedgrunn til at  Sverige (og er rekke andre land) kommer mye bedre ut (enn Norge) av analyseverktĂžy som vurderer i hvor stor grad alle velgere har lik og reell stemmerett. Les om Gallaghers indeks.


Om Danmark:

“For Ă„ kunne fĂ„ utjevningsmandat mĂ„ et parti enten ha 1) oppnĂ„dd minst ett distriktsmandat, 2) i to av tre landsdeler ha oppnĂ„dd like mange stemmer som det gjennomsnittlige antall stemmer bak et distriktsmandat, 3) oppnĂ„dd minst 2 prosent av stemmene i hele landet.”


Punkt 3 handler om Danmarks sperregrense, som er 2%.  Punkt 2 handler om landsdeler (Jylland, SjĂŠlland og Fyn). I praksis betyr dette at om man fĂ„r like mange stemmer som det et distriktsmandat vanligvis har bak seg (i 2 av landets tre deler), kvalifiserer man til Ă„ bli med i utjevningsmandat-fordelingen.   Punkt 3 er kanskje viktigst, og burde vĂŠrt innfĂžrt i Norge for lenge siden: Har et parti blitt tildelt i et distriktsmandat i et eller annet valgdistrikt, kvalifiserer det ogsĂ„ til  Ă„ bli med i regnestykket nĂ„r utjevningsmandatene skal fordeles. Dett ville fĂžrt til at MdG, R, V og KRF med stor sannsynlighet ville fĂ„tt utjevningsmandater i Norge, spesielt om vi hadde avskaffet sperregrensen, eller i det minste redusert den til 2% slik Danmark har gjort.


Les om de syltynne argumentene som i mange Ă„r har blitt benyttet av ulike valglovutvalg for Ă„ forskjellsbehandle velgerne >>>


“Utjevningsmandat-ordningen ble innfĂžrt for Ă„ sikre en mer proporsjonal fordeling av mandatene mellom partiene. “

Feil. Den ble innfĂžrt for at partier som allerede er store - og til en viss grad partiene i mellomsjiktet – skal kunne sikres flere mandater enn de ellers ville ha fĂ„tt.  Den sikrer ikke pĂ„ noen mĂ„te en mer proporsjonal fordeling, men igjen: her er VLU (valglovutvalget) vage, og skriver “mer proporsjonal fordeling”.


“Hvor stor grad av proporsjonalitet ordningen skaper, avhenger av flere faktorer. For det fĂžrste er det et spĂžrsmĂ„l om hvor mye disproporsjonalitet som blir skapt av fordelingen av direktemandater. Hvis disse er proporsjonalt fordelt allerede, er det ikke behov for utjevningsmandatene.”

Sludder. Ikke bare har direktemandatene vĂŠrt proporsjonalt fordelt, de vil aldri kunne bli det med en sĂ„ bedervet (bedervet av de stĂžrste partienes begjĂŠr etter Ă„ holde halvparten av partiene nede) valglov som den norske.  


“For det andre er det et spĂžrsmĂ„l om hvor mange partier som fĂ„r konkurrere om utjevningsmandatene, og – kanskje viktigere – hvor mange partier som ikke fĂ„r vĂŠre med i konkurransen om utjevningsmandater. I dag bestemmes dette av sperregrensen, og den norske valgordningen er svĂŠrt proporsjonal for par tiene over denne sperregrensen.”


Her burde man spandert pĂ„ seg en lommekalkulator, og lĂŠrt litt om helt grunnleggende prosentregning. Vi er ikke i nĂŠrheten av ’svĂŠrt proporsjonal’, selv ikke for de store partiene. De er alltid overrepresentert, noe som historisk har gitt Ap mange flere ekstramandater enn de andre - fordi de allerede har matt mange. Dette blir som â€˜Ă„ ta fra de fattige og gi til de rike’. I tillegg er valgloven sĂ„ skrĂžpelig at den av og til  gir ekstramandater til partier middels store partier som ikke skulle hatt det, og valgordning gir ofte ekstramandater til partier til den flĂžyen som ikke skal styre landet.


Litt om forrige gang et valglovutvalg skulle endre vÄr svake valglov >

  

Fra side 106

Neste avsnitt vurderer Ä Þke antallet utjevningsmandater (pr. distrikt) til det dobbelte; til 38 i stedet for 19. Med tall fra 2017-valget som utgangspunkt, vises det til at med dagens sperregrense pÄ 4% og 38 utjevningsmandater, ville R og MDG fÄtt ett mandat hver, som i dag. De hadde stemmer nok til henholdsvis 6 og 4 mandater, sÄ det Ä Þke antallet utjevningsmandater vil hjelpe lite, av flere grunner. En av dem er at med 19 ekstra utjevningsmandater vil vÊre 17 fÊrre distriktsmandater, og det vil dermed bli vanskeligere for de 4-5 etablerte smÄpartiene Ä sikre seg distriktsmandat (direktemandat).


Med en sperregrense pĂ„ 3%, ville disse to partiene fĂ„tt 1+1 mandater med sperregrense pĂ„ 4%, og 6 (MDG) +1(R) mandater med en sperregrense pĂ„ 3% – dersom man i tillegg hadde hatt to utjevningsmandater pr. distrikt. Her viser man altsĂ„, i rene tall, at hverken 3% sperregrense eller to utjevningsmandater pr. distrikt vil fĂžre til proporsjonal fordeling.


“Til slutt er det et spĂžrsmĂ„l om hvor mange utjevningsmandater det er Ă„ fordele. Jo flere utjevningsmandater, jo mer proporsjonal vil ordningen vĂŠre for partiene som er med i konkurransen om utjevningsmandatene.”

Igjen: her diskuteres privilegiene til de som allerede er privilegerte. OgsÄ i dette avsnittet burde det vÊrt nevnt at med mange flere utjevningsmandater vil det bli vanskeligere for smÄpartiene Ä fÄ direktemandater.

Ovennevnte tall var basert pĂ„ 19 valgdistrikt. Deretter diskuteres en lĂžsning med 12 valgdistrikt og varierende antall utjevnings mandater pr. distrikt (og sperregrense), hvor man heller ikke oppnĂ„r “svĂŠrt proporsjonal” representasjon.

Dernest gĂ„r man til en annen modell – med 11 valgdistrikt, som uansett sperregrense (3% vs 4%) og ett vs. to utjevnings-mandater pr distrikt vil fĂžre til et uendret mandat-tall for RĂždt: de ville fĂ„tt kun ett mandat i 2017 uansett.  MDG ville blitt hjulpet av en sperregrense pĂ„ 3%.


Denne delen av VLUs rapport illustrerer tydelig at det overhodet ikke finnes intensjoner om Ă„ innfĂžre lik/reell stemmerett for alle.


SÄ hevdes det, igjen, at et av hensynene bak Ä ha en sperregrense pÄ utjevningsmandatene er Ä forhindre for stor fragmentering og at det kommer inn flere partier pÄ Stortinget.

Men det finnes ikke hjemmel i grunnloven eller menneskerettserklĂŠringen for Ă„ hindre nye partier Ă„ komme inn pĂ„ Stortinget. Vi har dessuten omtrent ingen partier i dag mellom 0,6% oppslutning og RĂždts rundt 4% oppslutning pĂ„ ferske mĂ„linger. I tillegg er RĂždt, MdG, V og KrF allerede inne. Det de store partiene er opptatt av er Ă„ redusere de smĂ„partiene som allerede er inne sin innflytelse – det har blir sagt med klare ord flere ganger. Vil man ha en lov mot videre fragmentering, noe man ikke bĂžr ha (fragmentering er mangfold), mĂ„ man klart definere at den handler om nye partier. Det man/vil man ikke, for da kan ikke H, Ap, Sp og FrP fortsette Ă„ holde R og MdG nede.


Dagsavisen om valglovutvalgets rapport >


Fra side 109

Her skrives det om hvorvidt det Ă„ ha fĂ„tt ett distriktsmandat skal kvalifisere ett parti  for Ă„ bli med i utjevningsmandat-ordningen:

“Hadde distriktsmandater gitt mulighet til Ă„ fĂ„ utjevningsmandater ved forrige valg, ville resultatet tilsvart Ă„ redusere sperregrensen til to prosent. Det er altsĂ„ MDG og RĂždt som tjener pĂ„ en slik endring pĂ„ bekostning av de stĂžrre partiene, og ordningen ville vĂŠrt mer proporsjonal enn dagens ordning. “

Nei, RĂždt og MdG ville IKKE tjent mandater ‘pĂ„ bekostning av’ de store partiene - de ville fĂ„tt det antall mandater de skulle ha. Forskjellen ville blitt at de store partiene ikke lengre ville kunne fĂ„ ekstramandater pĂ„ bekostning av de smĂ„.


Videre pÄpekes fÞlgende viktige fenomen:

“Som nevnt over ville MDG fĂ„tt 1 ekstra distriktsmandat med en mandatfordeling basert pĂ„ dagens innbygger-tall og med 11 eller 19 valgdistrikter. Om antallet utjevningsmandater Ăžkes til 2 per valgdistrikt, vil MDG miste dette mandatet i en modell med 19 valgdistrikter.”

Konklusjonen pÄ alt det ovenstÄende burde vÊre at man i det minste burde sette ned sperregrensen til maksimum 2%.


(Vi nĂŠrmer oss snart smertegrensen: hvor mange sider skal skrives, hvor mange rapporterer skal genereres og hvor mange Ă„r skal man bruke pĂ„ Ă„ diskutere det vi pĂ„stĂ„r at vi allerede har: ‘proporsjonal representasjon’ og lik/reell stemmerett til alle? Gode lĂžsninger har vĂŠrt diskutert i over 100 Ă„r - men de har blitt ignorert. Alle som vet litt noe valgordninger vet allerede hvordan kan enkelt kan innfĂžre proporsjonal mandatfordeling. )


Fra side 110

“En mĂ„te Ă„ lage en mer forutsigbar ordning pĂ„ er at utjevningsmandatene velges fra en «nasjonal liste». Dette har vĂŠr t diskutert flere ganger tidligere og ble i sin tid foreslĂ„tt av den parlamentariske valgordningsnemnden av 1927. Nemnden mente at medlemmene pĂ„ en «riksliste» kunne representere riksinteresser og ville vĂŠre kandidater av sĂŠrlig dyktighet.78 Dette ble ikke tatt til fĂžlge av Stortinget. “


Vi trenger ingen separat riksliste. Vi trenger kun Ă„ vedta at alle partier skal vĂŠre representert i henhold til stemmeprosenten ved siste valg, og sĂ„ kombinere en mandatfordeling som pĂ„ landsbasis gir alle partier det antall mandater de har stemmer nok til med Ă„ sĂžrge for at alle distrikter fĂ„r det antall mandater vi mener de bĂžr ha. Dette kan gjĂžres pĂ„ ulike manuelle aller automatiserte mĂ„ter – et godt utgangspunkt kunne vĂŠrt Ă„ benytte dobbeltproporsjonal fordeling – ved Ă„ kombinere Pukelsheim-metoden med manuelt skjĂžnn. Men verken valglovutvalget er de partiene som avgjĂžr dette vil ha gode lĂžsninger. De vil finne mĂ„ter Ă„ opprettholde  ordninger som favoriserer dem selv, kombinert med Ă„ tilsynelatende vĂŠre pĂ„ jakt etter gode lĂžsninger.


En sorgens dag: Valglovutvalgets rapport er lagt fram>


PĂ„ samme siden presenteres den stĂžrste lĂžgnen i hele dokumentet:

“Det kan vĂŠre Ăžnskelig at partiene fĂ„r mer innflytelse, at velgerne fĂ„r mer innflytelse, eller at ordningen blir lettere Ă„ forstĂ„. Hvis partiene eller velgerne skal ha mer makt over plasseringen av utjevningsmandatene, vil det vĂŠre vanskelig Ă„ opprettholde distriktshensynene pĂ„ samme mĂ„te som i dag.”

Denne problemstillingen har vÊrt diskutert i en rekke land, over flere tiÄr. Selv om man ikke skulle benytte kjente lÞsninger som dobbeltproporsjonal representasjon/Pukelsheim metoden kan man gjÞre som de gjÞr i f.eks. Nederland: fÞrst bestemmer det seg for hvor mange mandater hvert parti skal fÄ.

Mener man at alle skal ha lik/reell stemmerett (noe vi er forpliktet til etter grunnlovsendringen i 2014) er svaret gitt: alle velgerene skal sĂ„ lik grad av innflytelse som mulig, dermed mĂ„ alle partier  representeres helt i samsvar med stemmeantallet, fysisk avrundet til hele mandater selvsagt. Dernest mĂ„ man bestemme hvor disse mandatene skal tas fra, kombinert med en avgjĂžrelse om hvor mange mandater hvert distrikt skal ha.


Her kan man, om man helt vil unngĂ„ eksisterende metoder som tar hensyn til to proporsjoner (rettferdig fordeling til distriktene og lineĂŠr fordeling til partiene), opprette ‘distriktsfordelings-forhandlinger.’ Men dette skulle vĂŠre enkelt: Vi har allerede diskutert hvor mange mandater hvert av distriktene bĂžr fĂ„, og vi ser alle ut til Ă„ vĂŠre enige om at vi mĂ„ hente partirepresentanter fra de distriktene hvert av partiene stĂ„r sterkest i. Andre lĂžsninger finnes selvsagt ogsĂ„, som Ă„ la partiene ha siste ord om det behĂžves en ending av den foreslĂ„tte mandatfordelingen. Igjen: antallet mandater til hvert parti er allerede avgjort, den naturlige sperregrensen mĂ„ tas i betrakting (den holder alle mikropartiene nede), og om vi ikke skal bruke eksisterende lĂžsninger, ‘distriktsforhandlinger’ eller en kombinasjon av disse, ville det vĂŠrt kanskje vĂŠrt greit for de fleste velgere Ă„ la partiet de har stemt pĂ„ ha siste ord med hensyn til hvor deres mandater skal hentes fra. (Man kunne til og med ha en valgordning der partiene kan velgere – fĂžr valget – hvordan deres egne man dater skal fordeles.)

ARTIKKELEN FORTSETTER

Fra side 111

“Utvalget mener imidlertid at utjevningsmandater har bidratt positivt til valgordningen gjennom at de sikrer at partiene fĂ„r det antallet mandater som de ville hatt ut fra de nasjonale stemmetallene.”

Med vĂ„r svĂŠrt dis-proporsjonale  mandatfordeling, noe de fleste (5 av 9) partiene har erfart Ă„ miste mandater pĂ„ grunn av, vet vi alle at utjevningsmandat-ordningen ikke fjerner disproporsjonalitet.

“Samtidig kan férre og stþrre valgdistrikter i seg selv bidra til þkt proporsjonalitet og dermed redusere betydningen av utjevningsmandatene.“

SVs mann i VLU har pÄpekt at stÞrre valgdistrikter kan vÊre en klar fordel for smÄpartiene. Men vi vil jo ikke at de gamle fylke skal stÄ uten representasjon. Her bÞr en kombinasjon vÊre mulig. Vi kan benytte oss av stÞrre valgdistrikter, men pÄlegge disse Ä garantere at de gamle fylkene blir representert pÄ en ordentlig mÄte. Mest sannsynlig vil dette fÞre til en mer lineÊr og rettferdig fordeling av partiene.

Fra side 112

“Seks utvalgsmedlemmer (HolmĂ„s, HĂžgestĂžl, Nygreen, RĂžhnebĂŠk, StrĂžmmen og Aardal) vil i tillegg la partier som vinner et direktemandat, fĂ„ delta i konkurransen om utjevningsmandater.”

Det er her en rettstvist pĂ„ linje med det som skjedde da Sveits ble pĂ„lagt Ă„ endre valgordningen, eller da Tyskland ble pĂ„lagt Ă„ fjerne sperregrensen ved EU-valg kanskje mĂ„ inn i bildet. Det finnes flere lignende rettssaker i ny europeisk historie som har tvunget myndighetene til Ă„ endre valgloven. Selvsagt bĂžr et distriktsmandat i seg selv kvalifisere et parti til Ă„ bli en del av utjevningsmandat-ordnigen. Selv om dette blir innfĂžrt er det slett ikke sikkert at vi fĂ„r god utjevning, men det er et  viktig skritt i riktig retning. Men vil de store partiene fortsette Ă„ ignorerer alles selvfĂžlgelige rett til Ă„, pĂ„ lik linje med andre velgere, ha rett til Ă„ pĂ„virke hvem som skal styre landet? Det er det ingen grunn til Ă„ vĂŠre sĂ„ sikker pĂ„. SĂ„ langt har smĂ„partiene (bortsett fra KrF) selvsagt sagt ja til en slik lĂžsning, og i tillegg fĂ„r de stĂžtte av valgforsker Bernt Aardal og komiteleder RĂžhnebĂŠk. Men her kan - og bĂžr - alt skje.

Sammensetningen i valglovutvalget>

Fra side 113

“NĂ„r det gjelder krav til Ă„ stille lister i hele landet, mener flertallet i utvalget (Anundsen, Christensen, Grimsrud, Hagen, Hoff, HolmĂžyvik, HĂžgestĂžl, Stok- stad, Storberget, TĂžrresdal, Aardal, Aarnes og Aatlo) at dette burde vĂŠre et krav for Ă„ fĂ„ utjevningsmandater. Mindretallet i utvalget (Giertsen, HolmĂ„s, Nygreen, RĂžhnebĂŠk og StrĂžmmen) mener dette er unĂždvendig og at en ordning der partiene risikerer Ă„ miste mandatet om de ikke har stilt liste, gir partiene nok insentiv til Ă„ stille lister i alle valgdistrikter.“

Her er igjen komitelederen pÄ parti med de etablerte smÄpartiene, mens KrF ikke ser ut til Ä ville ha en ordning som sikrer KrF mandat pÄ Stortinget. Dem om det. Men dette er et nasjonalvalg, og det vil vÊre diskriminerende for smÄpartier om de skal holdes utenfor utjevningsordningen selv om de ikke kan stille representanter i alle fylker/regioner. De fÄr kanskje ikke mer enn 4-5 mandater uansett, og dermed skulle det ikke vÊre behov for Ä stille 11 eller 19 mandater til rÄdighet kombinert med Ä tvinges til Ä fordele disse pÄ eksempelvis alle gamle fylker. En slik ordning ville vÊre spesielt diskriminerende i visse fylker, og for visse partier, og tvinge folk i tynt befolkede omrÄder til Ä stemme pÄ partier de ikke er enige med.

ARTIKKELEN FORTSETTER

Valglovutvalgets mangel pÄ etikk:

Folk har trodd pĂ„ valglovutvalgenes utspill fĂžr ogsĂ„ – og tatt feil

ï»żOm opphavet til arealfaktoren, hvordan utjevningsmandat-ordningen har feilet, og valglovutvalgenes syltynne argumenter for Ă„ forskjellsbehandle velgerne >>>

Fra side 121

“Det er imidlertid flertall i utvalget for tre sentrale endringer i valgordningen. For det fþrste mener et flertall av utvalgsmedlemmene at proporsjonaliteten i valgordningen bþr þkes.”

Dette er en pÄstand som pÄ ingen mÄte er dokumentert eller bevist i valglovutvalgets rapport.

“Flertallet i utvalget (Anunden, Christensen, Giertsen, Grimsrud, Hagen, Nygreen, RĂžhnebĂŠk, Stokstad, TĂžrresdal og Aarnes) Ăžnsker Ă„ viderefĂžre dagens valgdistrikter som de er. Mindretallet i utvalget (Hoff, HolmĂžyvik, HolmĂ„s, HĂžgestĂžl, Storberget, StrĂžmmen, Aardal og Aatlo) mener inndelingen i valgdistrikter bĂžr gjĂžres med utgangspunkt i fylkesgrensene. “

Mye kan tyde pĂ„ at smĂ„partiene vil tape stort om de gamle, smĂ„ fylkesgrensene opprettholdes som valgkretser, og det er vel derfor bl.a. Anundsen og Giertsen vil opprettholde denne lĂžsningene. Se kommentarer til side  111.

Fra side 122

“Flertallet i utvalget (Christensen, Grimsrud, Hagen, Hoff, HolmĂžyvik, Nygreen, RĂžhnebĂŠk, Stokstad, Storberget, Aardal, Aarnes og Aatlo) mener at Viken bĂžr deles opp fordi dette valgdistriktet blir for stort og ulikt de andre valgdistriktene i stĂžrrelse. Et sĂ„ stort valgdistrikt vil senke terskelen for representasjon mye relativt til i dag. Mindretallet (Anundsen, Giertsen, HolmĂ„s, HĂžgestĂžl, StrĂžmmen og TĂžrresdal) mener det er mindre problematisk at Viken blir et valgdistrikt. Disse medlemmene mener enten at en redusert terskel for representasjon er positivt, eller at terskelen kan opprettholdes gjennom Ă„ innfĂžre en sperregrense pĂ„ distriktsmandater.”  

Det er i saker som dette et framtidig vedtak bĂžr baseres pĂ„ en - og kun en - hovedvurdering: hvordan vil kombinasjonen av de ulike elementene i valgloven slĂ„ ut – sammen? Vil fĂ„ fĂ„ en Ăžkt eller redusert grad av proporsjonal representasjon – og vil denne Ăžkte graden av proporsjonalitet inkludere Norges stĂžrste minoritet: smĂ„parti-velgerne? SmĂ„partiene er mer enn noensinne svĂŠrt viktig for at de fire store skal komme i regjering, og for at riktig flĂžy vinner valget.  For Ă„ sette det pĂ„ spissen: sperregrensen, styringstillegget, fylkesgrensene og arealfaktoren er alle uvesentlige nĂ„r de blir sett pĂ„ isolert. Valgloven mĂ„ inneholde en paragraf som sikrer proporsjonal mandatfordeling til partiene, med det nasjonale valgresultatet som referanse. FĂ„r KrF eller MdG 2.1% av stemmene, mĂ„ de fĂ„ 2.1 prosent av mandatene. Uten en lov som sikrer dette, fĂ„r vi mange fremtidige valg med feil regjering.

“Flertallet i utvalget (Anundsen, Christensen, Hagen, Hoff, HolmĂžyvik, HĂžgestĂžl, Nygreen, RĂžhnebĂŠk, Stokstad, StrĂžmmen, TĂžrresdal, Aardal, Aarnes og Aatlo) mener derfor det er hensiktsmessig Ă„ innfĂžre et minimumstall for antall mandater pĂ„ fire.” Endelig. Arealfaktoren diskriminerer folk flest; dem hjelper noen fĂ„ velgere ved Ă„ diskriminere mange, og lĂžsning mĂ„ avskaffes.

Se ogsÄ: Hva skjer egentlig i valglovutvalget?

“I tillegg mener flertallet at alle valgdistriktene skal fĂ„ ett mandat fĂžrst, fĂžr de resterende mandatene blir fordelt med Sainte-LaguĂ«. Dette vil gjĂžre at de minste valgdistriktene blir noe overrepresentert relativt til de stĂžrste.“

Da er vi tilbake til elementer som totalt kan Þdelegge det vi mÄtte har oppnÄdd i retning av proporsjonal representasjon. Valgloven har alltid vÊrt mye mer opptatt av rettferdig geografisk fordeling enn rettferdig fordeling av mandater til hvert parti.. Men disse to proporsjonene kan tas hensyn til samtidig.

Om man stemmer pĂ„ et medlem av et parti fra Viken, og det mandatet av en eller annen grunn ikke kommer inn, vil man jo heller ha et annet mandat fra samme parti enn Ă„ fĂ„ en fra et annet parti men som ogsĂ„ kommer fra Viken. PartitilhĂžrighet mĂ„ ha hĂžyere prioritet enn postadresse. Dett er valgloven - og valglovutvalgets Achilles-hel. Hensyn til at vi Ă„r en proporsjonal fordeling av mandater til hvert av partiene mĂ„ ha hĂžyere prioritet enn dette med hvor de kommer fra – og dessuten kan jo disse to proporsjonene begge tas hensyn til med en god valgordning.

“Mindretallet i utvalget (Giertsen/H, Grimsrud Senterpartiet), HolmĂ„s/SV og Storberget/Ap) Ăžnsker Ă„ beholde dagens ordning med arealfaktor pĂ„ 1,8 uansett antall valg-distrikter.”  Godt Ă„ hĂžre at en ordning som i svĂŠrt hĂžy grad diskriminerer de aller fleste velgerne - og lett kan fĂžre til at feil flĂžy vinner valget – har sĂ„ liten stĂžtte.

“NĂ„r det gjelder fordelingsmetode, vil utvalget beholde Sainte-LaguĂ«s metode, og flertallet i utvalget (Anundsen, Christensen, Giertsen, Grimsrud, Hagen, Hoff, HolmĂžy- ik, RĂžhnebĂŠk, Stokstad, Storberget, TĂžrresdal, Aardal, Aarnes og Aatlo) vil beholde dagens forhĂžyede fĂžrste delingstall pĂ„ 1,4, mens et mindretall (HolmĂ„s, HĂžgestĂžl, Nygreen og StrĂžmmen) vil senke dette til 1,2. “

Dette styringstillegget/ledetallet har ingenting med styring Ă„ gjĂžre. Det kan gi ekstramakt til de som ikke skal styre, og vippe riktig regjering ut av en maktposisjon. LĂžsningen er ogsĂ„ i direkte konflikt med grunnlovens §98, og  oppfĂžrer seg som en sperregrense. At RĂždts Nygreen kun vil senke det til 1.2 er nok en sannhet med modifikasjoner, RĂždt vil jo avskaffe styringstillegget – men dette var vel en intern avstemming med to svarmuligheter.

ARTIKKELEN FORTSETTER

At Anundsen, Christensen, Giertsen, Grimsrud, Hagen, Hoff, HolmĂžyvik, RĂžhnebĂŠk, Stokstad, Storberget, TĂžrresdal, Aardal, Aarnes og Aatlo vil opprettholde noe som rett og slett er en ekstra sperregrense; en som tar mandater fra de smĂ„ partiene og gir til de store en pĂ„ en mĂ„te ikke overraskende og skremmende pĂ„ en gang. Det nĂŠrmeste vi kommer  rester etter sovjetkommunistiske metoder for Ă„ holde minoriteter/opposisjonen nede i dagens Norge er de fire store partiene (pluss KrF) sin fascinasjon for Ă„ ta den reelle, like stemmeretten fra noen av velgerne. Om disse politikerne har gjort hjemmeleksen sin, vet de godt at dette ikke er et styringstillegg – det er en dĂ„rlig skult sperregrensen som kommer pĂ„ toppen av den andre - og, om noen av VLUs medlemmer fĂ„r det som de vil – en sperregrense for distriktsmandatene.

Mest sannsynlig vil verken HolmĂ„s (SV), HĂžgestĂžl (Venstre), Nygreen (R) eller StrĂžmmen (MDG) opprettholde styringstillegget, men avstemningen gjaldt nok 1.2 vs 1.4, og ikke 1.4  vs. Ă„ avskaffe hele ordningen. Det er forĂžvrig nesten ingen land som har styringstillegg.



“Mindretallet* i utvalget (Anundsen, Grimsrud, Hoff, HolmĂžyvik, Stokstad, Storberget, TĂžrresdal og Aardal) mener en sperregrense pĂ„ distriktsmandater er hensiktsmessig uansett for Ă„ sikre dagens terskler for representasjon og er delt mellom en grense pĂ„ fire og tre prosent.”

Flertallet hevder Ă„ ville sette ned sperregrensen og fĂ„ Ăžkt grad av proporsjonalitet – to endringer som, isolert,  vil fĂžre til mindre diskriminering; stĂžrre grad likhet for loven og flere velgere som har reell og lik grad av stemmerett. Men dette mindretallet mener tydeligvis at man skal eliminere effekten av de positive endringene vi kan komme til Ă„ se; endringer som vil senke terskelen for medbestemmelsesrett, men noe som “sikrer dagens terskel for representasjon" En hĂžy terskel for representasjon er en av hovedĂ„rsakene til at vi ikke har proporsjonal mandatfordeling i Norge. At et mindretall har de meningene de har, fĂ„r sĂ„ vĂŠre. Det ene hovedproblemet med valglovutvalgets rapport er at den ikke inneholder noe som helst som sikrer oss proporsjonal mandatfordeling, lik stemmerett, at alle stemmer er like mye verdt osv. Den andre er at den heller ikke innholder detaljer som viser at totaljusteringen – summen av alle valglovens elementer – vil garantere en helt klar Ăžkning i  graden av proporsjonalitet.


Kombinasjonen av tre sperregrenser (den pĂ„ 4%, styringstillegget, og en ny sperregrense for distriktsmandater) vil – sammen med arealfaktoren, en utjevningsmandat-ordning som ikke er i nĂŠrheten av Ă„ utjevne godt nok, mĂ„ten vi forholder oss til fylkesgrenser pĂ„, mangelen pĂ„ dobbeltproporsjonal fordeling, mangelen pĂ„ preferansevalg og alle de andre svakhetene i valgloven garanterer at vi ikke kommer til Ă„ ende opp med den lĂžsningen vi allerede mener at vi har: proporsjonal mandatfordeling.


*Hvem er sĂ„ det mindretallet  som vil opprettholde dagens terskler for representasjon?


Anundsen er fra FrP – det mest stemmerett-for-alle-fiendtlige partiet Norge har hatt.

Grimsrud representerer Senterpartiet i valglovutvalget. Sp har slÄss hardt for valgpolitske privilegier til seg selv, med det Ä fÄ inn flere Senterpartister pÄ Stortinget som mÄl (og resultat). Sp vil IKKE at alle skal ha lik stemmerett.

Kristin Hoff er i valglovutvalget av ukjente grunner  â€“ hun er direktĂžr for nĂŠringspolitikk i Norsk Landbrukssamvirke, og det finnes vel ikke mange  med tilknyting til landbruket som ikke vil gi Sp privilegier.

HolmĂžyvik er med i utvalget som uavhengig, og  vil avskaffe (!) Stortingets svĂŠrt viktige “instruksjonsrett” - selve ankeret i forhold mellom velgere>Storting>regjering. Å avskaffe denne instruksjonsretten er ikke helt ulikt det vi ser i USA, der en president fungere som en lĂžs kanon pĂ„ dekk som sier og gjĂžr det han vil som om han skulle vĂŠre en konge med faktisk makt parlamentet.  HolmĂžyvik er ogsĂ„ knyttet til det konservative minervanett.no  â€“ ett nettsted som er sentralt nĂ„r det gjelder Ă„ formidle mĂ„ter Ă„ komme rundt sperregrensen pĂ„. (De har hatt artikler som ‘Den ultimate guiden til nĂ„r du skal stemme taktisk pĂ„ Venstre’, ‘Holmenkollen og Frogner HĂžyre reddet Venstre" osv.) Kombinasjonen av Ă„ framsnakke hĂžy sperregrense og aktivt tips sine meningsfeller om hvordan man skal komme rundt den er en hĂžyst tvilsom affĂŠre.  

Stokstad er ogsĂ„ inne som uavhengig – ikke som partirepresentant.

Storberget er Ap-mann, og gikk ut samme dag som denne rapporten ble lagt fram med forslag om Ä Þke vÄr allerede hÞyre sperregrense fra 4% til 5%.

TĂžrresdal representerer Kristelig Folkeparti i utvalget – det eneste 'smĂ„partiet' som helt klart er uinteressert i Ă„ bedre smĂ„partienes vilkĂ„r.

Aardal er en valgforsker som mener at den valgloven vi allere har er god.

PĂ„ besynderlig vis har minst fire 'uavhengige' antidemokrater (anti-lik-stemmerett-for-alle) havnet i valglovutvalget – noe som atter en gang reiser spĂžrsmĂ„let om og hvordan dette utvalget er sammensatt – og hvem som har valgt inn disse medlemmene.